top of page

 

niciodată pe viu

 

Eu nu mai scriu (nici măcar emailuri). Ultimul text scris e ăsta. E scris în gând, în mașină, într-o călătorie stranie prin Spania, împinși de El Levante, vântul. Întotdeauna în mașină mă apucă starea de scris și scriu, în cap, un fel de proză-film, dar totul se duce așa în urmă, cuvânt cu cuvânt, cadru cu cadru, odată cu peisajul. Uit totul când cobor și piciorul atinge pământul. Sunt antiAnteea: când ating pământul, nu-mi refac rădăcinile, ci mi le tai.

. . . Și eram aproape morți de epuizare și nesomn de doi ani (iar azi suntem și mai morți ca ieri), și marea era o iluzie (tot de doi ani), trăiam pe stânca abisal-înaltă a țărmului și n-o puteam niciodată atinge, și-n timp ce plecam de lângă ea și-mi răsuceam șuvițe de păr pe degete (nu m-am tuns de doi ani, niciodată n-am avut părul atât de lung), am văzut, din goana mașinii, stafia unei uriașe clădiri industriale ruinate pe a cărei fațadă se mai putea citi, scris cu vopsea neagră: HOMAR XXXVI. Vortexul trecerii noastre (sau numai vântul levantin) a rupt șiragul ăla de litere care ținea clădirea răsucită strâns să nu cadă: scăpată din strânsoare, s-a dezintegrat. Coama ei învolburată brusc a șters geamul mașinii, înainte să dispară - abur de cerneală veche, sepia, dizolvând un ultim mesaj. Și mi-a venit în cap un fel de poem-peliculă. Am reușit pe urmă să-mi amintesc, fragmentar, poemul ăsta care era mult mai lung și complicat. Sau nu e deloc poem? E un text oribil, oribil de adevărat:

 

marea ca scrisul.

niciodată pe viu

prin geamul existenței mele

ghicit ca în oglindă neagră

(de perlă neagră în scoică transparentă

- pupila asta e în ochiul cărui stârv marin?)

le văd niciodată

față către față

și nu le pot avea

(vreau negrul cosmic al pupilei mele lipit

de negrul cosmic al pupilei lor

- nu e atingerea în dragoste o privire lipită de ceea ce vede?)

am să mă prefac c-am murit

să văd cine se apleacă asupra stârvului meu literar

ce privire-mi oprește scrisul vertical al pletelor  

ce deget zgârie pe geamul înnegrit un ultim mesaj

firește nimeni

în altă viață am să fiu Kra-ul lui Ted Hughes

sau Homar XXXVI (firmă de împachetat stârvuri marine în spania)

 

și-atunci

 

cincizeci de șuvițe

de păr mort răsucit

pe cincizeci de degete

de iubiți vii

neatinși

inelul morții mele strângându-i pe toți

în cea mai complicată coafură

funerară: scrisul

 

ca marea.

 

niciodată pe viu

 

Eu și scrisul. Dar cine naiba sunt eu?

O diletantă. Uneori mi se pare că tot ce am scris nu e decât reminiscență a lecturilor mele reale sau neîntâmplate încă. Alteori mi se pare că scrisul meu a creat realități înainte ca ele fie (făcute) manifeste. Sunt o stranie și curioasă creatură așa-zis „literară”, un gândac kafkian în permanentă transformare. Gândac, nu larvă. Oare larvele, în întunericul lor, știu că vor deveni fluturi? Sau că din ele va ieși firul de mătase? Până acum câțiva ani credeam că da și credeam că sunt o larvă literară din care va ieși o superbă țesătură. Acum cred că nu și că nu sunt decât un gândac. Știu că stau ca sub un capac de fântână secată și otrăvită, dar culmea e că tot mai aștept să-l ridice cineva să se uite înăuntru.

De fapt, nici nu mai știu cine sunt, m-am contractat și-s departe. Probabil sunt prin Arctica. „Un os înghețat plutind pe o banchiză polară” (ăsta e un vers făcut cadou unui poet demult, așadar nu-mi mai aparține). De pe banchiza mea, lucrurile se văd astfel: întocmai ca mine, și scrisul s-a contractat și-i departe și nici nu-mi mai amintesc bine de el. El e pe banchiza lui și plutim așa în oceanul înghețat, unde nu se face niciodată întuneric total, e un crepuscul care durează forever. Ne vedem cumva, dar nu suntem pe aceeași banchiză și șansele de a ne întâlni sunt aproape inexistente. Și chiar dacă banchizele vin aproape, nu se opresc niciodată. Iar mie mi-e frică de salturi. Și ce șanse sunt să se alinieze astfel încât vântul să scoată același sunet din ele? . . .

aprilie 2022

bottom of page